Nucile de săpun, principalul aliat în curăţenia ecologică a căminului


Nu-mi amintesc momentul când am hotărât să renunţ la produsele de curăţenie din comerţ. Nu-mi amintesc nici unde am citit prima oară despre nucile de săpun.

Pare obositor să schimbi rutina de curățenie, să testezi noi produse, să îmbunătățești metode. Eu am avut avantajul mutării la „căsuța noastră”, cum îi spunem noi apartamentului pe care ni l-am cumpărat, moment propice pentru schimbat reguli, pentru că iei totul de la zero.

Un alt principiu pe care l-am aplicat a fost: „Metoda pașilor mici”. Nu am aruncat toate produsele folosite până atunci, chiar mai am și acum provizii, dar le voi înlocui, treptat, pe toate, sau aproape toate.

Un alt principiu care m-a ajutat: nu renunța la prima încercare eșuată, veți vedea mai târziu de ce…

Nici nu vreau să fug ca de Aghiuță când văd un săpun cumpărat sau un detergent pentru vase pe care nu scrie mare Bio, ci doar să elimin o mare parte din chimicalele care ne invadează viața.

M-am documentat pe mai multe site-uri, dar articole convingătoare am găsit pe Nuci de săpun și Mamico.

Ce sunt nucile de săpun: cojile sau fructele unui arbore (Sapindus Mukorossi) care creşte într-o zonă nepoluată din India, la poalele munţilor Himalaya. Aceste coji conţin un procent semnificativ de saponină, care „ajută” apa să scoată murdăria şi grăsimea.

Cum se folosesc nucile de săpun: se înlocuiește detergentul de rufe cu un săculeț cu câteva nuci de săpun (5 nuci sau 10 jumătăți, pentru că sunt sparte, la o cuvă de 5 kg), pus între haine, în mașina de spălat. În recipientul pentru detergent se pune bicarbonat de sodiu, pentru ca hainele albe să nu se îngălbenească în timp, dar este bun și pentru hainele colorate, dacă apa este dură.

Prima mea experiență cu nucile de săpun a fost eșec total. Am pus puțin bicarbonat (acum pun două linguri cu vârf). Rufele care urmau să fie spălate erau prosoape de bucătărie, cu pete. Bineînțeles că petele nu au ieșit.

Am mai citit și m-am lămurit că nucile nu scot pete, ci doar curăță.

Acum folosesc pentru pete săpun lichid cu bilă de bou, de care sunt mulțumită. Pun 30 ml în recipientul pentru detergent lichid (mașina mea are cuvă de 7 kg). Iar în loc de balsam de rufe, folosesc oțet cu câteva picături de ulei esențial.

Pentru că spăl la 40°C, încălzesc apă aproape de fierbere și pun săculețul în apă fierbinte, pentru a ajuta saponina să fie eliberată din nuci. Apoi sortez hainele, programez mașina și pun săculețul, împreună cu apa (dar fără să ud hainele cu apa fierbinte), în cuvă.

Nucile de săpun sunt economice. Eu folosesc aceleași nuci de trei ori. Atunci când nu mai conţin saponină, nucile devin foarte moi şi au o culoare cafenie deschisă.

După ce le-am folosit de trei ori, le las să se adune și fac lichid concentrat de nuci. După ce am făcut lichidul, mărunțesc bine cojile și fac o pastă cu care curăț chiuvetele și cada. Cojile se pot pune și în ghivecele cu plante, ca îngrășământ.

Acesta nu este un articol sponsorizat. Dar din dragoste pentru mediu, vreau să vă împărtășesc această nouă descoperire și de ce îmi plac atât de mult nucile de săpun: sunt economice, biodegradabile, au multe întrebuințări pentru casă și nu afectează mediul.

Voi ați folosit nuci de săpun? Ce alte întrebuințări le-ați găsit?

Tag-uri:, , , ,

3 gânduri despre „Nucile de săpun, principalul aliat în curăţenia ecologică a căminului

  1. Irina Iulie 31, 2013 la 7:53 pm Reply

    Foarte frumos le-ai prezentat. Eu am o mana de nuci de la o prietena, dar n-am indraznit sa le testez. M-ai convins. Plus de asta stiu un loc in Constanta unde se gasesc cu 15 lei o punga maricica (nu stiu daca are 1kg sau jumatate de kg).

  2. Ancuta August 1, 2013 la 11:03 am Reply

    Succes🙂 Sa ne povesti cum ti s-au parut🙂

  3. anca August 2, 2013 la 11:19 am Reply

    Eu am vrut sa le testez acum cativa ani, dar doamna care le vindea m-a descurajat, recomandandu-mi un detergent praf…Am sa le incerc:)

Lasă un răspuns

